perjantai 19. joulukuuta 2014

Koulusta ja joulusta

Bonjour!

Niinkuin vähän arvelinkin niin blogin kirjoittaminen sitten jäi.. Mutta yritetään nyt vielä :) Viimeiset kaksi viikkoa oon viettänyt aika lailla kotona, Seb oli leikkauksessa ja oon ollu täällä auttelemassa sitä kun Celine on tehnyt töitä paljon. Motivaatio mennä kouluun on myös ollut aika alhainen, mutta kyllä mä eilen sinne jo menin ja oli ihan mukavaa, vaikka tää päivä menikin sit kokonaan sängyn pohjalla, oon vähän kipeä. Lapsilla alkoi tänään loma ja eilen koulun nuorimmaiset, minä mukana, kävi katsomassa jonkinlaista jouluexpoa koulun lähellä, siellä oli jopa juttua skandinaavien joulusta! Ihmeellistä oli esimerkiksi se, että joulupukilla on vaimo, hah. Joulu tullaan viettämään kotona perheen ja Sebin vanhempien ja isoisän ja siskon perheen kanssa. Kinkun sijaan syödään kalkkunaa, suunnitelmissa olis yrittää väsätä pari suomalaista jouluruokaa kanssa, koska ne on kyllä ihan parhautta :) Joulupukki käy yöllä ja lahjat avataan ensimmäisenä aamulla. Kuusi haetaan lähimetsästä varmaan viikonlopun aikana, käytiin jo etsimässä sopiva puu viikko sitten.
Lapsilla koulu täällä on melko erilaista kuin Suomessa. Lucille, joka täytti toissapäivänä kolme, on koulussa samalla tavalla klo 9-17 kuin vanhemmatkin lapset, mutta lähinnä askartelee ja leipoo ja sellaista päiväkotimaista meininkiä, ei läksyjä tms :) "Mun" luokka, jossa suurin osa lapsista on kuusvuotiaita aloittaa aamunsa aina lauleskelemalla pari englanninkielistä laulua ja sitten opiskelee lausumista ja kirjoittamista, vähän matikkaa. Ensimmäinen välitunti on yhdentoista pintaan, kahdeltatoista mennään syömään ja siinä on samalla pitkä tauko. Suurin osa lapsista syö kotona, samoin Lorelei ja Lucille usein jos molemmat vanhemmat on kotona. Ruoka maksaa muutaman euron, mutta on ihan älyttömän hyvää! Jos vanhemmat koskaan maistais suomalaista kouluruokaa niin ei varmasti valittais siitä että joutuu maksamaan vähän tän tasoisesta ruuasta... Iltapäivällä mun luokka opiskelee taas lähinnä äänteitä, aiemmin lapset tekivät tuubihuivit itselleen, mutta nyt taitaa olla jo valmiita niiden kanssa. Iltapäivällä on vielä yksi tauko ennen koulun loppua. Loreleï on kuusi, mutta siirtyi jo seuraavalle luokalle kun on niin taitava^^ Tälle ikäluokalle tulee jo läksyjäkin, luetunymmärtämistä, kielioppia ja runojen ulkoaopettelua.
Uusimman Hobitin kävin katsomassa maanantaina Sebin kanssa, pieni pettymys osin, mutta olihan se hieno^^ Käytiin myös Loreleïn kanssa leffassa viime viikolla katsomassa Asterixia ja Obelixia, ihana nähdä lapsen innostus 3D-leffassa. Juoni oli myöskin tarpeeksi yksinkertainen että vaikken puheesta paljoa ymmärätnytkään niin ei mennyt ihan ohi.  Celinen kanssa edelleen on vähän hankaluuksia tulla toimeen, turhauttavaa mulle ja varmasti myös muille, mutta eiköhän tää tästä taas. Mun täytyy alkaa puhumaan ranskaa, koska Celine tuntee olonsa ulkopuoliseksi kun puhutaan englantia Sebin kanssa, mutta tää painostus kyllä vie aika lailla ilon uuden kielen oppimisesta... Mutta eiköhän sekin muutu paremmaksi kun vaan opin vähän lisää :)
Lunta meillä oli pari päivää, mutta nyt on ollut taas lähemmäs kymmenen astetta lämpöä viime päivinä, ei taida tulla valkoista joulua.. Pieni koti-ikävä iski nyt, Coda täytti 3 tänään ja Tiuke jo 12 itsenäisyyspäivänä, pikkusisko muuttaa omaan kämppään ja parhaalla kaverillakin muutto edessä, samoin kuin monella sukulaisella. Hyvä ystävä oli leikkauksessa ja toisella muuten vähän vaikeita aikoja, harmittaa ettei pysty olemaan läsnä. Kaipaan saunaa ja ruotsin kieltä, puhelimessa puhumista ja yöajeluja. Mutta oon mä silti superonnellinen täällä, saunoa kerkeää myöhemminkin <3

Kaikki tän päivityksen kuvat on otettu puhelimella, joten pyydän anteeksi huonoa laatua :/


Mun supersöpö joulukalenteri^^


Mä maistoin etanoita! Positiivinen yllätys :)

Kouluvarustus :)


Hieno jouluseimi joka sisälsi nukkeja vähän kaikista Aasian maista, selityksestä en valitettavasti ymmärtänyt paljoakaan...

Skandinaviassa Joulupukki on naimisissa... :)

Pohjoismainen joulupöytä

Lucille joi vähän kaakaota... <3

1 kommentti:

  1. Älä murehdi siitä ettet ole täällä. Vaikka on hurja ikävä niin nauti siitä ajasta kun olet siellä ^^
    - Nea

    VastaaPoista